Følg Avinor

Asia-satsing har gitt sterk økning i hotellovernattinger

Pressemelding   •   nov 28, 2013 08:43 CET

I 5 år har Avinor samarbeidet med blant andre Innovasjon Norge om å trekke flere asiatiske turister til Norge – og på sikt skape grunnlag for flere direkteruter mellom Norge og Asia. Rundt 4 millioner kroner støtter Avinor prosjektet med hvert år. Og nå begynner effekten å synes.

-Kineserne tilbringer i dag over 100 prosent flere netter i Norge enn for 5 år siden. I 2008 tilbrakte kineserne i underkant av 50 000 hotellnetter i Norge, mens nå er tallet nærmere 100 000, sier markeds- og forretningsutvikler i Avinor, Roy Ødegård.
 
Utfordringer
Veksten i det asiatiske og spesielt det kinesiske turistmarkedet har kommet tross økonomisk turbulens og i deler av regionen og en fredspris som vakte reaksjoner..

-Vi vet at det har vært vanskelig for kinesiske reiselivsoperatører å kjøre tung markedsføring av Norge som reiselivsdestinasjon av samme grunn som norsk næringsliv har møtt barrierer i Kina de siste årene. Men ingen er i tvil om potensialet i det kinesiske markedet. Det finnes ekstremt kjøpesterke grupper der, som er villig til å betale hva det koster å feriere i Norge og Skandinavia - bare vi kan tilby de riktige opplevelsene, sier Ødegård.
 
Sør-Korea
Ved siden av Kina og Japan, brukes det også ressurser på Sør-Korea. Og sørkoreanere tilbringer i dag nesten 50 prosent flere hotellnetter i Norge enn i 2008. Dette er mer enn det dobbelte av Sverige og tre ganger så mange som i Danmark.

-I sommer hadde vi de første charterflyene fra Sør-Korea (Soul) til Norge, opplyser Ødegård.

5 jumbojetmaskiner med  koreanske turister  dro til ulike deler av landet  for å oppleve både fjorder og midnattssol.

Ødegård  er også spent på hva Finnairs tre ukentlige avganger mellom Helsinki og Tromsø vil medføre av asiatiske turister til Nord-Norge. Helsinki er den skandinaviske huben for ruter til og fra Asia med 12 daglige avganger til ulike destinasjoner i Asia. 

-Det er likevel Norge som har mange av de spektakulære vinterattraksjonene og Finnair har derfor etablert en tremåneders vinterrute, fra januar 2014,  for å kunne bringe passasjerene raskt videre fra Helsinki til Nord-Norge, sier Ødegård.
 
Trenger forretningsreisende
I dag er det bare én ordinær direkterute mellom Norge de østlige delene av Asia – og det er Thai Airways og Norwegian sine ruter mellom Oslo og Bangkok.
-Målet er å sette Norge på kartet og – på sikt - få etablert flere direkteruter til Asia. Beijing, Seoul og Singapore er aktuelle destinasjonene, men også Vietnam er interessant. Vi er avhengig av at nye ruter også blir brukt av forretningsreisende. Turisttrafikken representerer ikke alene et tilstrekkelig økonomisk markedsgrunnlag. Og så er det kapasitetsutfordringer – for eksempel ved flyplassen i Beijing, hvor det er utfordringer knyttet til tildeling av nye slot-tider (start-/landingstider) , forteller Ødegård.
 
Kort tid – mye opplevelse
For å vinne terreng i det asiatiske markedet er det avgjørende hva slags pakker norsk reiselivsbransjen kan tilby de store reiselivsoperatørene.

-Ofte ønsker de asiatiske turistene å tilbringe én uke i Skandinavia. Det vil si at vi kjemper mot Sverige, Finland og

Danmark om 7 døgn. «Norway in a nutshell» er kanskje det beste eksemplet på hvordan vi kan sy sammen gode opplevelser i en enkel og lite tidkrevende pakke. Og så ser vi en god vekst i nordlysturismen. Nå er det faktisk flere turister som drar til Nord-Norge om vinteren enn om sommeren, sier Ødegård.

Han trekker fram tre hovedattraksjoner ved Norge: Fjorder, midnattssol og nordlys.

-Det første representerer noe unikt, mens midnattssol og nordlys kan oppleves også andre steder, så det handler om markedsføring og posisjonering, mener Ødegård.
 
Gråter over stillhet
Ødegård mener ellers at vi nordmenn ikke alltid skjønner hvor eksotisk og eksklusivt selv de enkleste aktiviteter kan være.

-Vi har eksempler på hvordan det å prøve en snøfreser har vært en kjempeopplevelse. Og så kan vi tilby noe som eksotisk som stillhet. For turister fra millionbyer, kan stillheten langt inne på vidda være en sterk og helt eksklusiv opplevelse. Ja, noen feller tårer bare av det, avrunder Ødegård, som sier at Avinor vil fortsette satsingen på Asia i årene framover.