Følg Avinor

​Avinor på klimakonferansen i Paris

Nyhet   •   des 10, 2015 15:02 CET

Tidligere denne uken var Avinor tilstede på klimakonferansen i Paris (COP21), der miljørådgiver Olav Mosvold Larsen presenterte arbeid som mange i Avinor har bidratt til, nemlig innfasing av biojetdrivstoff og kurvede innflygninger.

Luftfartsindustrien har en sentral rolle i reduksjonen av globale CO₂-utslipp. Under klimakonferansen i Paris arrangeres det flere sesjoner der ulike tiltak for å redusere industriens utslipp diskuteres. Tidligere denne uken deltok Avinor i et panel der case-studier av en rekke grønne initiativer i luftfarten ble presentert.

Sammen med representanter fra blant andre ICAO, Boeing, United Airlines, NATS og ACI Europe, holdt Olav Mosvold Larsen en presentasjon av to av Avinors mange spennende miljøbidrag – biojetdrivstoffprosjektet og kurvede innflygninger på OSL.

GPS-navigasjon gir miljøeffekt
Kurvede innflygninger er det siste tilskuddet til utviklingen av luftrommet ved Oslo Lufthavn. Mosvold Larsen fortalte hvordan bruk av satellittnavigasjon og moderne fly- instrumentering har gjort innflygingsrutene kortere og mer nøyaktige.

- Dette bidrar til å redusere både støy og CO₂-utslipp, og er et verdifullt verktøy for å nå industriens miljømål, og er slik med på å sikre godt omdømme og konkurranseevne, sa Mosvold Larsen.

Biodrivstoff til alle flyselskap
Norsk luftfartsbransje har samarbeidet om å utvikle bærekraftig biojetdrivstoff siden 2007. Flere prosjekter har blitt gjennomført, deriblant en omfattende kartlegging av mulighetene for å produsere biodrivstoff i Norge med energivirke fra skogsindustrien.

Mosvold Larsen kunne fortelle tilhørerne i Paris at Oslo Lufthavn, sammen med partnerne Air BP, Lufthansa Group, KLM og SAS nå er klare for neste steg: Planen er (riktignok noe forsinket) at i første kvartal 2016 blir Norges hovedflyplass verdens første hub som kan tilby biodrivstoff til alle flyselskap.